10/1/2024
Hoe kies je een goed thema?
Hoe kies je een goed thema voor het leesonderwijs? Daarover ging het vandaag – onder meer - over tijdens de tweede professionaliseringsbijeenkomst van LeesLab op de Nelson Mandela. De keuze voor het lezen over film en theater is al gemaakt. Maar ‘film en theater’ als thematitel, dat heeft niet het aansprekende en beeldende dat we zoeken. Een thematitel bevat bij voorkeur een dilemma, stelling of vraag. Het moet een titel zijn waarmee je verschillende kanten op kunt.
Opleider Eveline Wouters vroeg de leerkrachten en tutoren om verder te associëren op het onderwerp. Welke woorden komen er in je op als je aan film en theater denkt? De een noemde ‘acteren’, ‘rollen’, ‘podium’ en ‘verbeelding’, de ander dacht aan ‘talenten’ en ‘musicals’. Daarna daagde zij hen uit om van die woorden vragen te maken. Dat leverde reacties op als ‘wat gebeurt er op het podium?’ en ‘wat is de rol van jouw leven?’. Of de stelling: ‘Iedereen schittert op het podium’. Waar iemand dan van maakte: ‘Iedereen schittert op een podium’. En iemand anders: ‘Iedereen schittert in de schijnwerpers’. Samen kom je op steeds betere thema’s!
Een keuze maakten we nog niet, maar de breincellen zijn wakker geschud. En terwijl Eveline overstapte naar het volgende onderwerp – leesgesprekjes voeren – liet we onze blik nog eens gaan over de uitstalling aan boeken. Ook binnen dit thema vonden we met gemak voldoende verschillende, rijke, aansprekende boeken. Wat heeft de jeugdliteratuur toch veel moois te bieden!