9/26/2024
Hoe introduceer je een leesthema?
Een leesthema introduceren, hoe doe je dat eigenlijk? Tutor Annika geeft hierover op verschillende scholen een inspirerende workshop aan het team. Vorige week enthousiasmeerde ze de collega’s van sbo De Koppeling, gisteren waren de leerkrachten van Dalton Overschie aan de beurt. De scholen starten (toevallig) allebei met ongeveer hetzelfde thema na de zomervakantie. Op de ene school onder de titel ‘Kom erbij, want je bent welkom hier’. En op de andere ‘Iedereen is anders, we leren van elkaar’. Die eerste weken van het schooljaar zijn immers de gouden weken, die in het teken staan van kennismaking en groepsvorming. Kijk even mee naar de plaatjes:
- De boekenverzameling: ook binnen dit thema is de keuze weer reuze aan boeken in alle genres.
- Even het brein activeren: waar denken we aan bij de thematitel? De thematitel bevat bij voorkeur een dilemma, stelling of vraag. Het moet een titel zijn waarmee je verschillende kanten op kunt. Binnen dit thema kun je bijvoorbeeld denken aan vriendschap, diversiteit, samenwerken, hoe je in je vel zit, emoties, nieuwe dingen meemaken.
- Boekpromotie kan op vele manieren. Een leuk voorbeeld is om de kinderen te vragen of je een boek kunt beoordelen op de kaft. Dit is vijf keer hetzelfde boek…
- … en hier nog de variant in het Kroatisch en Chinees. Hoe leuk zou het trouwens zijn om zo’n boek in verschillende talen te hebben en de kinderen te vragen welke taal ze herkennen! Misschien zit er wel eentje tussen die vloeiend Chinees van de pagina’s leest.
We zorgen dat de boeken voor het nieuwe thema klaarliggen bij deze presentaties, zodat leerkrachten na afloop al een stapeltje kunnen uitzoeken. Om alvast een paar titels te kunnen lezen voor de nieuwe periode begint. En dat is bepaald geen straf met de lekker lange zomervakantie in het vooruitzicht!